Noční záchranné akce vrtulníkem

Brýle nočního vidění usnadňují práci záchranářům

Dva roky vlastní letecká záchranná služba slovenské společnosti ATE brýle nočního vidění. Pomůcka umožňuje pilotům uskutečňovat noční záchranné akce i ve volném terénu, což bylo dříve nemyslitelné. Podívejte se, jak to funguje.

Podle palubních přístrojů

Dříve létaly helikoptéry v noci pouze podle palubních přístrojů (tzv. IFR) a pro přistání potřeboval pilot vidět zemi - orientoval se podle vyznačených osvětlených heliportů. Posádky LZZS ATE se s  brýlemi poprvé seznámily v prosinci 2005. Po základním výcviku, v  průběhu roku 2006 a 2007 nalétaly v noci více jak 250 letových hodin.

Šlo o převozy pacientů z nemocnic po známých trasách, které piloti dobře znali, a byly relativně bezpečné. První cvičný let do vysokohorského prostředí s brýlemi nočního vidění uskutečnila dvojice pilotů Viliam Krivák a Andrej Kohút 15. ledna 2007. Přistáli pod Zbojnickou chatou ve Veľké Studené dolině a přistáli také ve Slovenském ráji. Po nich se zacvičili piloti LZZS ATE Ján Rušín, Jánoš Bok a další.

Co to jsou brýle nočního vidění?

NVG brýle (Night Vision Goggles) jsou připevněné na přilbě a využívají zbytkového světla z hvězd, měsíce, osvětlení obcí apod. Umožňují vidět terénní překážky, lesy, louky, neosvětlené domy i velmi vzdálené světelné body. Pilotovat s nimi však není jednoduché. Obraz v brýlích je zelený a ostrý až od vzdálenosti několika metrů. Je obtížné sledovat přístroje a krajinu současně, pilot se musí dívat pod brýlemi.

Zásadním nedostatkem je výrazně nižší zorný úhel brýlí než má lidské oko (jen 38°). Dá se říci, že se pilot před sebe dívá úzkou trubkou. To značně zhoršuje zejména odhad výšky a rychlosti. Proto pilotáž pomocí NVG vyžaduje nácvik a souhru celé posádky. Z tohoto důvodu takto létají především vrtulníky armády nebo policie, v soukromém sektoru není tato technika příliš rozšířená. Noční záchranné akce v horském terénu jsou proto vždy mimořádné.

Video: srovnání s/bez Night Vision Goggles - záchrana turistů na horském hřebenu

Záchranné akce

První záchranná akce v horách s využitím brýlí NVG se uskutečnila 26. září 2007.  Dvojice manželů z Čech jen s obtížemi sestupovala z Jakubiné (2194 m) do Račkové doliny. 53letý turista nemohl pokračovat kvůli nedávno operovanému chodidlu. Na tmu nepřipravení manželé ve 20.00 hod. požádali o pomoc HZS v Žiarské dolině. Ta se na místo rychle dostala a pomáhala postiženému v sestupu. Po půlnoci kvůli stupňující se bolesti postiženého HZS zavolala vrtulník a po potvrzení zásahu světly označila přistávací plochu u Račkových ples. Záchranný vrtulník s posádkou - pilot Jánoš Bok, lékař Marek Rigda a  záchranář Milan Penxa, přistál v Račkové dolině v půl druhé v noci a po pár minutách odlétl s postiženým do nemocnice.

A případ z letošního roku? 46letý skialpinista sjížděl centrálním žlabem na Sennou kopu pod Slavkovským štítem. Při sjezdu si zlomil dolní končetinu a mobilem si dokázal přivolat pomoc. Už za tmy pak lyžař s pomocí mobilního telefonu a svítilny navigoval vrtulník, který měl ideální podmínky k záchranné akci. Brýle NVG umožňují vidět světlo blikající baterky na vzdálenost až 10 km (viz ukázka na videu). A tak pilot Viliam Krivák našel v horském terénu zraněného lyžaře a záchranář Milan Penxa k němu spustil pomocí palubního jeřábu lékaře Marka Rigdu. Skialpinista byl před 21.00 hodinou dopraven do nemocnice v Popradu.

Vyhledejte si ubytování


Novinky na váš e-mail

 

  • Liptov
  • Slovakia.travel
  • Horská záchranná služba
  • Union Pojišťovna
  • Booking.com - rezervace ubytování v Tatrách

Top

↑ nahoru