Novou lanovkou na Hrebienok

Moderní lanoka přivítá cestující už před Vánoci

Těsně před vánočními svátky 22. prosince 2007 bude uvedena do provozu nová pozemní lanovka na Hrebienok. Cestující se mohou těšit na nové komfortní prosklené vozy, vyšší přepravní kapacitu a v příštím roce bude dokončená i rekonstrukce staniční budovy ve Starém Smokovci.

Co už je historie

Od konce 19. století je oblast Hrebienka hojně navštěvovaná. V  roce 1865 Ján Juraj Rainer postavil na Starolesnianskej poľaně první turistickou chatku v Tatrách, v místě dnešní Bilíkovy chaty začal roku 1883 spišskosobotský komposesorát s výstavbou Studenovodských kúpeľov. Rok 1904 a otevření smokovského Grandhotelu znamenal prudký rozmach zimních sportů a Hrebienok nutně potřeboval dopravní spojení. První licenci na stavbu lanovky získaly pánové Krirger a  Matejka z Popradu. Ti jí však později převedli na společnost Phoebus, která v té době budovala i Tatranskou elektrickou železnici.

Nakonec ale smokovecká stanice TEŽ přímo na lanovku nenavazuje. Stavitelé se tak vyhnuli převýšení, zástavbě i křižování s Cestou slobody. Technologické zařízení první lanovky dodala rakouská firma Union A. G. z Vídně. Elektromotor v horní stanici poháněl ocelové lano, které táhlo rychlostí 2,5 m/s otevřené vozy pro 45 cestujících od firmy Granz z Budapešti. První jízda se uskutečnila 21. prosince 1908.

V průběhu let se postupně měnily pohonné motory až na výkon 4,5 m/s. V  roce 1950 lanovka dostala i kryté vozy. Zásadní rekonstrukce však začala roku 1967 před MS v klasickém lyžování roku 1970. Byly postavené nové plně vybavené staniční budovy a nová trať. Nový elektrický agregát dodala firma Ward-Leonard. Ten tahal rychlostí 5 m/s nové vozy od italské firmy Ceretti & Tanfani z Milána.

Lanovka, na kterou se můžete těšit

Po více jak 30 letech provozu bylo potřebné vše znovu inovovat. Dnešní nové technologie v lanovce umožňují větší komfort i bezpečnost. A  tak 16. září letošního roku vyjela stará lanovka naposledy. Po slavnostním zakončení začaly stavební práce, byl rekonstruován celý kolejový svršek a vybudována nová výhybna.

Novou technologii lanovky dodal rakousko-švýcarský koncern Doppelmayr / Garaventa, který je dnes jedničkou mezi výrobci lanovek. Cestovní rychlost se zvedne na 10 m/s a přepravní kapacita z 900 na 1300  osob/hod. K tomu budou sloužit nové vozy od švýcarské firmy Gangloff. V nich je 6 oddělení pro 160 pasažérů a samostatná kabina pro obsluhu. Cestování bude opět ve stoje, ale ve směru jízdy jsou sklopitelné sedačky. Vozy budou ve stanicích vyhřívané a tak cestující budou moct pohodlně sledovat panorama hor. Sloužit jim k tomu budou velká prosklená okna a také i prosklená střecha. Přeprava bude možná též pro kola, saně a nově se mohou svézt také vozíčkáři.

Vozy jsou odolnější, přelakované kvalitním lakem, který umožňuje odstranit i graffiti. Staniční budova má nově zrekonstruovanou vstupní část, nástupiště, pokladny a toalety. V příštím roce dostane i nový plášť, kterému bude dominovat kámen, dřevo a sklo. Projekt vypracoval prešovský architekt Peter Marcinko.

Nemálo technických zajímavostí

Pozemní lanovka je dlouhá 1937 m s průměrným sklonem 12,8 %. Dolní stanice je 1033 m n. m. a horní v 1280 m n. m. Vozy tažené 34 mm silným lanem se u prostřed tratě míjejí na Abtově výhybně. Právě ta bývá místem největšího zájmu cestujících a mnoho z nich si zde položí otázku, jak to tam vlastně funguje. Zvláště když při detailním pohledu nelze spatřit žádné pohyblivé části jako na klasické železnici.

Abtova výhybna nic takového nemá a pracuje na daleko jednodušším principu. Každý vůz lanovky má na jedné straně kola s dvojitými okolky (železniční má pouze jedno) a na druhé straně kola úplně hladká bez okolků. Při průjezdu výhybnou se kola s dvojitým okolkem drží vnější nepřerušené kolejnice a plochá kola předrncají po vnitřní, přerušené lanem. Jednodušeji to snad ani nelze vymyslet.

Svést se můžete už tuto sobotu, ve dnech 22.12-23.12. bude zpáteční lístek na pozemní lanovku stát rovných 100,- SKK.

Vyhledejte si ubytování


Novinky na váš e-mail

 

  • Liptov
  • Slovakia.travel
  • Horská záchranná služba
  • Union Pojišťovna
  • Booking.com - rezervace ubytování v Tatrách

Top

↑ nahoru