Pachoľa (2167 m), Spálená (2083 m) a Skriniarky

Pachola | Pacholec | Pachoł | Spalona Kopa | Skrzyniarki

Těžká túra na Pachoľa je turisty často vyhledávaná pro adrenalinové zážitky. Na několika místech jsou řetězy (Skriniarky), ale obtížnost je nižší než v úseku Baníkov - Tri kopy. Přesto je zapotřebí dobré vybavení. Fyzická námaha je největší při stoupání na hřeben.

Letní,

Popis

Výstup můžeme začít od severu ze Zverovky, odkud šlapeme asi hodinu asfaltkou na rozcestí Adamcuľa, pak odbočíme doprava a přejdeme po mostě přes Roháčský potok. Zde silnice končí, přecházíme na lesní cestu a stoupáme po žluté značce kolem Roháčského vodopádu. Dál trasa pokračuje vzhůru táhlou Spálenou dolinou až na Baníkovské sedlo. Po tomto namáhavém výstupu už nám zbývá jen něco přes sto výškových metrů, abychom dosáhli nejvyššího bodu dnešní túry - vrcholu Pachoľa.

Vrchol je ideálním místem k panoramatickému rozhledu. Na východ od nás (přes sousední Baníkov) pokračuje hřeben Západních Tater, můžeme rozeznat výrazné vrcholy Jakubiné, Bystré či hřeben Červených vrchů, až na vzdálených obzorech se objevují Vysoké Tatry, zejména všudypřítomný Kriváň. Opačným směrem je dobře vidět nejzápadnější rozsocha Tater (hřeben Babek), za kterým pokračují už Chočské vrchy, ještě dál můžeme spatřit i obě Fatry.

Když se dosyta vynadíváme, začneme sestupovat skalnatým hřebenem. S trochou opatrnosti to není velký problém, řetěz po cestě je spíše pro jistotu. Celkem snadno se dostaneme na plochý vrchol Spálené a z něho pořád pozvolna klesáme po zubatém hřebínku. Právě tento hřebenový úsek nese název Skriniarky a je tím nejdobrodružnějším zážitkem z této túry. Skalnatý terén končí v sedle pod masivem Salatína. Na jeho dvouvrchol musíme opět vystoupat necelých 200 metrů výšky.

Salatínský vrch nám poskytne opět krásné rozhledy, které se však příliš neliší od těch z Pachoľy. Nový pohled se otevřel pouze na jih od nás do Hlboké doliny, kterou prochází jedna z možných variant naší trasy. K návratu na Zverovku ale použijeme jinou cestu. Po hřebeni pokračujeme dále přes sedlo Parichvost na předvrchol Brestové, z něhož odbočuje modrá značka. Ta nás vede masivem Predného Salatína do Spáleného žľabu a kolem lyžařských sjezdovek až na silnici nedaleko Zverovky.

Trasa

Zverovka (1024 m) - po turistická značka rozc. Adamcuľa (1:00) - po turistická značkaturistická značka rozcestí ve Spálené dolině (1:00) - po turistická značka Baníkovské sedlo (2040 m) (2:00) - po turistická značka Pachoľa (0:15) - Spálená (2083 m) (0:30) - Salatín (2047,5 m) (1:15) - rozc. na Brestové (0:45) - po turistická značka Predný Salatín (1624 m) (1:15) - Roháčska dolina (ústí) (1:15).

Celkem 9:15 hod.

Pozor! Turistická cesta je na několika místech zajištěna řetězy. Exponovaný je zejména hřeben Skriniarky mezi Salatínem a Spálenou. Je to však objektivně lehčí terén než hlavní hřeben Západních Tater mezi Baníkovem a Tromi kopami či hřebínek na Ostrém Roháči.

Přístup / Doprava

Autobusem lze dojet na Zverovku (zastávka SAD), osobní automobil zaparkujete na Zverovce (placené parkoviště).

Varianty

• V opačném směru je skryta nevýhoda, protože nejvyššího vrcholu dosáhneme až těsně před sestupem, což představuje riziko při zhoršeném počasí. Jinak je túra i v opačném směru velmi záživná. Celkový čas je srovnatelný, 9:30 hod.
  • Pokud chceme sestoupit na jižní stranu do Jalovecké doliny, pustíme se z vrcholu Salatína po turistická značka do Hlboké doliny a dojdeme do obce Jalovec. Takto vedená túra je o  čtvrthodinu delší (celkem 9:30 hod). Popis výstupu Hlbokou dolinou a  další variantu dolinou Parichvost najdete u túry Salatín a Brestová.

Zajímavosti

• Baníkovské sedlo je významnou křižovatkou turistických tras na hřebeni. Setkávají se v něm značené chodníky všech čtyř barev. Přitom je toto sedlo nejvyšším v hřebeni Západních Tater.
  • Adamcuľa, neboli Skorušová polianka, je výchozím místem pro celou řadu túr, mimo jiné i pro okružní turistická značka naučnou stezku kolem Roháčských ples.
  • Spálený žľab a Salatínska dolina jsou nejvýznamnějším centrem zimních sportů na Oravské straně Tater. Kromě lyžování si tu na své přijdou i skialpinisté.