Tatranská magistrála

Magistrala Tatrzańska | Felső-turistaút | Oberer Turistenweg

Technická náročnost této trasy není velká, magistrála spojuje prakticky celou jižní stranu Vysokých Tater pohodlným chodníkem. Jen místy jsou velká stoupání, ale v pravidelných serpentinách.

Lanovka,Letní,Zimní,Občerstvení,Ubytování,

+ Zobrazit více fotografií- Zobrazit méně fotografií

Popis

Z Podbanského (950 m), kde končí západotatranská část magistrály, procházíme přes Nadbanské, stoupáme lesem na Tri studničky (1130 m). Pohodlně pokračujeme podél silnice k bývalé Chatě kapitána Rašu (Važecká chata), dále prudčeji stoupáme cca do nadmořské výšky 1400 m, další úsek vede vrstevnicí na Jamské pleso (1447 m). Odtud pořád po vrstevnici přes tok Bílého Váhu na odbočku Furkotská dolina a pak mírným klesáním na Štrbské pleso (1346 m). Na Popradské pleso (1494 m) je pohodlné stoupání, odtud však prudké serpentiny vzhůru na sedlo pod Ostrvou (1966 m), potom mírně dolů a nahoru traverzem k Batizovskému (1884 m) a dále k Velickému plesu (Sliezsky dom 1670 m).

Následuje cesta pásmem kosodřeviny kolem Slavkovských pliesok a klesání do lesního stupně až na Hrebienok (1285 m). Přes Starolesniansku poľanu a Studený potok, potom kolem Obrovského vodopádu a stoupání k ústí Malé Studené doliny (Zamkovského chata 1475 m). Stoupání pokračuje ještě přes Lomnickou vyhlídku (pěkné rozhledy do Podtatranské kotliny) na Skalnaté pleso (1751 m) a na Huncovskou vyhlídku, a nakonec až do nejvyššího bodu Tatranské magistrály, do sedla pod Svišťovkou (2023 m). Cesta k Zelenému plesu (1545 m) vede strmými serpentinami dolů a překonává řetězem zajištěný úsek na mokré skále. Poslední úsek magistrály od Chaty pri Zelenom plese už jen mírně stoupá kosodřevinou k Veľkému Bielemu plesu (1615 m).

Zde se můžeme vydat buď po zelené dolinou Siedmich prameňov do Tatranské Kotliny (760 m), nebo přes Predné Kopské sedlo (1778 m) dolinou Zadné Meďodoly do Tatranské Javoriny (1000 m).

Trasa

Směr: Podbanské › Veľké Biele pleso:

po turistická značka Podbanské - Tri Studničky (1:45/opačným směrem 1:30) - Jamské pleso (1:30/1:20) - odb. Furkotská dolina (0:30/0:25) - Štrbské pleso (0:35/0:40) - rozc. pod Triganom (0:40/0:30) - Popradské pleso (0:35/0:35) - sedlo pod Ostrvou (1:00/0:45) - Batizovské pleso (1:30/1:45) - rozc. pod Suchým vrchom (0:30/0:30) - Sliezsky dom (0:30/0:30) - odb. Slavkovský štít (1:00/1:45) - Hrebienok (0:15/0:20) - Starolesnianská poľana (odb. Veľká Studená dolina) (0:20/0:20) - Zamkovského chata (0:30/0:30) - Skalnaté pleso (1:10/0:50) - sedlo pod Svišťovkou (1:15/1:15) - Chata pri Zelenom plese (1:30/1:30) - Veľké Biele pleso (1615 m) (rozcestí u bývalé Kežmarské chaty) (0:30/0:30)

Celkově 15:35 hod, opačným směrem 15:30 hod.

(→ Západotatranská část: Tokariny (ústí Jalovecké doliny) › Podbanské)

Přístup / Doprava

Tatranská magistrála protíná na několika místech rušná tatranská střediska (Štrbské Pleso, Hrebienok, Skalnaté pleso). Vedou k ní z každé osady značené turistické cesty nebo lanovka (Starý Smokovec, Tatranská Lomnica).

Varianty

Prakticky nevyčerpatelné množství variant. Návrat do "civilizace" (nebo naopak přístup na magistrálu v opačném směru) je možný dvěma základními způsoby:

• Dále po turistická značka Kopské sedlo (0:30 /0:25) - Tatranská Javorina (2:30 /3:00); celkově 18:35 hod (opačným směrem 18:55 hod).
  • Dále po turistická značka Chata Plesnivec (1:15 /1:30) - Šumivý prameň (0:50 /1:00) - Tatranská Kotlina (0:30/ 0:30); celkově 18:10 (opačným směrem 18:30 hod).
  • S odbočkou na symbolický cintorín po turistická značka u Popradského plesa všechny trasy + 0:40 hod.
  • Trasu po tatranské magistrále se doporučuje rozvrhnout na tři až pět dní, počítáme-li s noclehy v ubytovacích zařízeních přímo na trase.

Zajímavosti

• První myšlenka na vybudování vyhlídkového vysokohorského chodníku vznikla v roce 1903, kdy Hugo Jeltsch popisuje tuto možnost v  ročence Uherského karpatského spolku. Tatranskou magistrálu pak vybudovali členové Klubu Československých turistů propojením stávajících chodníků v letech 1931-1937. Ve Vysokých Tatrách má délku 46,2 km, celá od Jalovecké doliny v Západních Tatrách do Kopského sedla na pomezí Vysokých a Belianských Tater měří asi 65 kilometrů. Traverzuje všechny jižní tatranské doliny a až v Kopském sedle se protíná s hlavním tatranským hřebenem (oficiálně je však ukončena už u Bieleho plesa).
  • Původně vedla magistrála i hřebenem Belianských Tater, ale od roku 1.7.1978 je tato část kvůli ochraně přírody uzavřena. Cesta pokračovala od Bielych plies a Kopského sedla po hřebeni a úbočím Kobylího vrchu do Tatranské Kotliny.
  • Na tatranské magistrále najdeme i úseky s nejvíce serpentinami. Od Popradského plesa na Ostrvu je 32 zatáček, 27 serpentin vás čeká od Zeleného plesa na sedlo pod Svišťovkou.