Via ferrata propojí Sedielko a Priečne sedlo

Ve Vysokých Tatrách se připravuje první zajištěná cesta.

31.5.2013 21:49  |  Zpráva  |  Libor Bolda
Zobrazit na mapě (49°11'24.0236"N, 20°10'59.2737"E)
Print Comments

Vysoké Tatry zřejmě letos zažijí nepoznané. Propojení Sedielka a Priečneho sedla zajištěnou cestou, v Alpách známou jako via ferrata nebo klettersteig, oznámila výkonná ředitelka Oblastní organizace cestovního ruchu Región Vysoké Tatry Lenka Maťašovská.

Ferrata stále chybí

Pozn. V letní sezóně 2013 nebyla via ferrata na Širokou vežu realizována. Ve Vysokých Tatrách tak stále ještě pravá via ferrata chybí. Povedlo se ale rozproudit diskuzi, zda tento typ zajištěných cest do slovenských hor patří či ne.


Via ferrata povede na Širokou vežu

Zajištěná cesta spojí dvě místa, která jsou turistům přístupná pouze sezónně po turistické značce v Kotlince pod Sedielkom. Přes Sedielko (2372 m) vede průchod z Javorové do Malé Studené doliny. Priečne sedlo (2352 m) s dlouhým úsekem zajištěným řetězem propojuje Malou a Veľkou Studenou dolinu. Vrchol via ferraty bude na Širokej veži (2462 m). Horolezecky není celý hřebínek příliš obtížný, v průvodcích se udává II. stupeň UIAA mezi Sedielkem a vrcholem Široké veži. Do Priečneho sedla je to I. stupeň UIAA.

Další zajištěné cesty

Via ferrata v Tatrách je novinkou, ale při troše fantazie lze takto nazvat i jiné zajištěné úseky v celém Tatranském národním parku. Jedná se zejména o Orlu Perć v Polsku, výstup právě do Priečneho sedla či řetězy na hřebenu Baníkova nebo Troch kop v Západních Tatrách. Zajištěno je i několik zajímavých cest, které používají záchranáři, horolezci nebo i horští vůdci (tzv. Gipsyho ferraty na Lomničáku nebo na Gerlach, které připravil Vlado Tatarka). Na žádné trase ale prakticky nejde použít klasický ferátový set pro jištění. Na těchto cestách se nepoužívá fixní ocelové lano, vše je jištěné masivními řetězy nebo kramlemi či žebříky.

K otevření zbývá několik krůčků

Otevření zajištěné cesty je plánováno na 1. července 2013, ale v cestě je ještě několik překážek. Kromě samotných financí na vybudování, je potřeba asi 30 tisíc €, jde i o bezpečnost trasy a k té se ještě Horská záchranná služba nevyjádřila. A také stále ještě probíhají jednání se Správou Tatranského národního parku a Štátnými lesy TANAPu. „Je tu Návštevný poriadok TANAP a platia tu určité pravidlá, ktoré treba rešpektovať. Obe strany sa vyjadrili pozitívne. Nemajú s tým problém, aby sa takáto via ferrata postavila,“ okomentovala jednání Lenka Maťašovská. Jedná také s Krajským úřadem životního prostředí, protože na takovou stavbu je nutné i povolení od tohoto úřadu.

Vyhodnocení už příští rok. Přibudou pak další?

Po roce fungování budou pak zástupci Regiónu Vysoké Tatry chtít celý projekt vyhodnotit. „Uvidíme, aké ohlasy bude mať táto prvá cesta a až potom sa rozhodne, či budú aj ďalšie,“ řekla Lenka Maťašovská. „Vítam tieto iniciatívy. Je to krok, ktorý by prispel k atraktivite Vysokých Tatier,“ uvedl pro SITA horolezec a horský vůdce Róbert Gálfy. Podle jeho vyjádření není třeba se bát, že na via ferratu budou chodit davy lidí.

Zdroj:

Tisková zpráva Regionu Vysoké Tatry

Zajímavosti

  • Na Slovensku jsou zatím v provozu jen cvičné zajištěné cesty v několika lokalitách (Tatranská Kotlina v kamenolomu, Kremničianska dolina a Lišná skala u Banské Bystrice, Hoblík u Žiliny). Až ke konci roku zpřístupnili ferratu HZS na Veľkovu Lúku v Malé Fatře. Dostanete se sem z Martina.
  • V České republice vede zatím jediná trasa na Vodní pilíř u Semil (Riegrova stezka) v Pojizeří.

GPS souřadnice: (49°11'24.0236"N, 20°10'59.2737"E)

Vyhledat ubytování v okolí

Print Comments
Hodnocení:
1 2 3 4 5

Tagy: Priečne sedlo, Sedielko,


Související články

Kompletní články
Stránka: 1 2 »

Sdílej tento článek



Komentáře ke článku

Přidat nový komentář




Pro odeslání dotazu opište prosím kód z obrázku. Pokud je kód nečitelný, kliknutím na kód vygenerujete nový.

Email
PK dne 6. října 2013 6:17

Reagovat

"Dátum otvorenia dodnes nie je známy"
http://poprad.korzar.sme.sk/c/6958681/otvorenie-prvej-via-ferraty-v-tatrach-sa-odklada-na-buduci-rok.html


PK dne 1. srpna 2013 17:03

Reagovat

Re: Re: Re: Re: Re: ferrata
Odpověď na komentář: Re: Re: Re: Re: ferrata Já se moc omlouvám, ale s těmi vrcholy mi to připadá doopravdy bída... Trvalo mi než jsem se dopočítala osmi, ale buďme pravdiví a přiznejme si, že na Lomničák lze výhradně lanovkou, tedy turisticky nelze a na Solisku se člověk rovněž mezi "lanovkovými" turisty těžko pohne... Mně spíš štve, že moje mapy pamatujou turistickou značku na Baraní rohy a najednou se sem nesmí... celkem by mně zajímalo kdybych se svou stařičkou mapou vyrazila co by mi pověděli, protože si nepamatuju že by se někde psalo, že turista musí mít nejnovější mapy... ;-)

Thea, ak si si tu mapu kupovala sama, ked bola nova, tak by Ti povedali" babičko, tak my Vas pomalu doprovodíme na chatu".
Inak "d) turistický chodník taký chodník, ktorý je v teréne vyznačený normalizovanou turistickou značkou,", takze kludne to skusaj a hladaj vtipne vymluvy, nech sa aspon strazcovia pobavia.


Qeci : to Baranie s. a B.rohy by chceli peniaze, ale zatialani neviem, ci uz tie zmiznute retaze vedla Flasky uz lesaci ä spravca TZCH) nahradili novymi.


Thea dne 30. července 2013 16:49

Reagovat

Re: Re: Re: Re: ferrata
Odpověď na komentář: Re: Re: Re: ferrata Ondřeji, diskutovalo sa o ferate - vo vsetkych 3 clankoch. Na Siroku vezu by bolo zbytocne tahat 600 m lana. Bola totalna arogancia sudruhov zo zdruzenia zahlasit, ze ferata bude od 1.7.2013
Btw zo slovenskej strany je dostupnych 8 vrcholov + Ostrva.


Já se moc omlouvám, ale s těmi vrcholy mi to připadá doopravdy bída... Trvalo mi než jsem se dopočítala osmi, ale buďme pravdiví a přiznejme si, že na Lomničák lze výhradně lanovkou, tedy turisticky nelze a na Solisku se člověk rovněž mezi "lanovkovými" turisty těžko pohne... Mně spíš štve, že moje mapy pamatujou turistickou značku na Baraní rohy a najednou se sem nesmí... celkem by mně zajímalo kdybych se svou stařičkou mapou vyrazila co by mi pověděli, protože si nepamatuju že by se někde psalo, že turista musí mít nejnovější mapy... ;-)


Ondřej Holub dne 2. července 2013 21:00

Reagovat

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ferrata
Odpověď na komentář: Re: Re: Re: Re: Re: ferrata nebola to blbost ale totalna arogancia OO CR.
Ak by si trocha viac sledoval situaciu, tak kvoli tomu nevyhovujucemu NP TANAPu sa deju veci od r.2003, ale zaviazlo to na zonacii a zonacia na peniazoch . Drobne uspechy (Baranec) ludom ako Ty nestacia. Schytavame udery zlava/sprava - napr. nedavne peticie proti novelam lesneho zakona a zakona o ochrane prirody (vid stranka Ekofora). "VHT" ( chodak az II.UIAA) je vymysel z cias CSSR, doteraz prezivajuci v NP TANAPu a hlavach niektorych jedincov. Je len horolezectvo a potom chodaky typu "Bergwanderung" a "hillwalking" a pod.
daco som pisal aj na teme k novemu NP TANAPu.


Však říkám, je to byrokracie a taky alibismus. A promiň mou neinformovanost ale nevím co se na Baranci povedlo za úspěch. Nevím co myslíš "lidem jako ty". Co se týče turistiky a horolezectví... Cituji z řádu parku: "Horolezeci smí vstupovat mimo značené cesty jen za účelem nástupu na horolezeckou tůru, která má stupeň obtížnosti vyšší než II (tj. III UIAA)." takže normálka na Gerlach, Lomničák ze sedla atd. asi nejsou horolezectví. Ale proč si tedy musím najímat vůdce? Jinými slovy na některé vrcholy vedou chodníky ale podle řádu parku tam nemůže jít ani organizovaný horolezec ani "normální turista". Pojmem VHT, což je u nás běžně používaný výraz jsem měl namysli pravě tuto "propast" mezi běžnou turistikou a regulérním horolezectvím. Možná jsi přímo v centru dění a víš toho daleko více než já ale mě tak příjde, že v celé kauze jde o peníze, tak jako všude. Jde o lobby horských vůdců, kteří by přišli o velký kus kšeftu otevřením více vrcholů a hlavně Gerlachu. Jak už jsem zmínil, tak největší problém je kůrovec a developeři.


PK dne 30. června 2013 15:21

Reagovat

Re: Re: Re: Re: Re: ferrata
Odpověď na komentář: Re: Re: Re: Re: ferrata Fajn, četl jsem totiž někde článek, že se nemá jednat o skutečný klettersteig.. Každopádně blbost to asi byla to takhle vypustit, že na 1.7. to otevřou. No ale spíše mi v příspěvku šlo o to, že se stále nic nedělá pro to, aby se Tatry trochu otevřely i VHT. Co se týká tvé informace, že není přístupno 6 ale 8 vrcholů jsem moc nepochytil :D Jako děkuji za informaci no, ale to je snad jedno jestli 6 nebo 8 ne? Pointa je v tom, že je to i tak dost málo a není mezi nimi ani jeden vyšší než 2500m.

nebola to blbost ale totalna arogancia OO CR.
Ak by si trocha viac sledoval situaciu, tak kvoli tomu nevyhovujucemu NP TANAPu sa deju veci od r.2003, ale zaviazlo to na zonacii a zonacia na peniazoch . Drobne uspechy (Baranec) ludom ako Ty nestacia. Schytavame udery zlava/sprava - napr. nedavne peticie proti novelam lesneho zakona a zakona o ochrane prirody (vid stranka Ekofora). "VHT" ( chodak az II.UIAA) je vymysel z cias CSSR, doteraz prezivajuci v NP TANAPu a hlavach niektorych jedincov. Je len horolezectvo a potom chodaky typu "Bergwanderung" a "hillwalking" a pod.
daco som pisal aj na teme k novemu NP TANAPu.


Ondřej Holub dne 29. června 2013 20:52

Reagovat

Re: Re: Re: Re: ferrata
Odpověď na komentář: Re: Re: Re: ferrata Ondřeji, diskutovalo sa o ferate - vo vsetkych 3 clankoch. Na Siroku vezu by bolo zbytocne tahat 600 m lana. Bola totalna arogancia sudruhov zo zdruzenia zahlasit, ze ferata bude od 1.7.2013
Btw zo slovenskej strany je dostupnych 8 vrcholov + Ostrva.


Fajn, četl jsem totiž někde článek, že se nemá jednat o skutečný klettersteig.. Každopádně blbost to asi byla to takhle vypustit, že na 1.7. to otevřou. No ale spíše mi v příspěvku šlo o to, že se stále nic nedělá pro to, aby se Tatry trochu otevřely i VHT. Co se týká tvé informace, že není přístupno 6 ale 8 vrcholů jsem moc nepochytil :D Jako děkuji za informaci no, ale to je snad jedno jestli 6 nebo 8 ne? Pointa je v tom, že je to i tak dost málo a není mezi nimi ani jeden vyšší než 2500m.


PK dne 29. června 2013 17:04

Reagovat


Ondřej Holub dne 29. června 2013 15:49

Reagovat

Re: Re: ferrata
Odpověď na komentář: Re: ferrata este jeden PR clanok k eurotunelu za 30 000 €
http://poprad.korzar.sme.sk/c/6844411/prva-zaistena-cesta-v-tatrach-caka-na-povolenie.html


Četl jsem oba články ale nechápu proč celou dobu náčelník HZS mluví o tom, že je tam nedostatek kolmých úseků, nepevná skála atd... No má zcela jistě pravdu, ale za podmínky, když by se opravdu jednalo o ferratu, kde se turisti jistí ferratovým setem. Jenže on to má být pouze zajištěný chodník s řetězi a kramlemi, který spojuje obě sedla, něco jako Orla perc. Jsem určitě pro otevření. Je ostuda, že se člověk dostane legálně jenom na cca 6 štítů, navíc ani jeden nemá přes 2500m. Jasně že se člověk může dostat i na jiné vrcholy ale jen pokud si koupí členství v nějakém horolezeckém svazu. To je další výsměch, který nemá obdoby. Navíc i tam platí omezení a to je v obtížnosti cest - lze využít pouze cest vyšší obtížnosti, než III.UIAA, tím prakticky odpadá využití těch nejlehčích cest na vrchol (normálka na Gerlach, Lomnický štít z Lomnického sedla, Ladový štít atd.) takže Tatry rozhodně nejsou otevřeny pro vysokohorské turisty a doufám, že se to změní, protože problém Tater není turista a otevírání chodníků ale byrokracie a kůrovec.


PK dne 29. června 2013 9:24

Reagovat

Re: Re: tatransky dvojtyzdennik 10/2013
Odpověď na komentář: Re: tatransky dvojtyzdennik 15/2013 nevíte prosím někdo, jestli bude tato ferrata otevřena v původním termínu, tudíž 1.7.2013? děkuji.

ferata tak skoro nebude. Alebo vobec, chvalabohu.
Co sa tyka 3 clankov ku kauze ferata cez Širokú v., su v májovom čísle 10/2013 (Janiga, Majko,Šturcel)
http://www.vysoketatry.sk/?id_menu=15024&limited_level=1&stop_menu=15024


alex dne 27. června 2013 18:26

Reagovat

Re: tatransky dvojtyzdennik 15/2013
Odpověď na komentář: tatransky dvojtyzdennik 15/2013 su v nom stanoviska S-TANAPu, HZS, ŠL TANAPu. Ak si chcete precitat, preco nebude, mozem vam poslat sken ( poslal som Liborovi)

nevíte prosím někdo, jestli bude tato ferrata otevřena v původním termínu, tudíž 1.7.2013? děkuji.

Správce webu Libor Bolda odpověděl:
Zatím nemáme zprávu. Kontaktovali jsme zřizovatele (Region Vysoké Tatry), ale nemáme od nich odpověď.


Petr dne 24. června 2013 14:30

Reagovat

via ferrata
Ahoj, nevíte někdo, jestli se s tím teda začalo? Plánujeme se podívat za čtrnáct dní na chvilku do Vysoček a tohle by mě zajímalo :-) asi je brzo, což? Ale každopádně, jestli chybí 30000Eur, klidně pošlu 50. Když se nás takovejch najde aspoň 600..., ferrata je doma..


noro dne 23. června 2013 11:24

Reagovat

ferrata
Nechápem, chcú budovať ferratu, ale nemajú peniaze, povolenie, nemajú nič..... To ako by som chcel stavať dom, ale nemám pozemok a ani peniaze. Vypustiť to do éteru až keď to je hotová vec.Som voči tomuto projektu skeptický,ale bolo by super ak by to vyšlo a držím autorom projektu palce!


PK dne 8. června 2013 15:03

Reagovat

tatransky dvojtyzdennik 15/2013
su v nom stanoviska S-TANAPu, HZS, ŠL TANAPu. Ak si chcete precitat, preco nebude, mozem vam poslat sken ( poslal som Liborovi)


remira dne 1. června 2013 18:57

Reagovat

Re: Souhlas!
Odpověď na komentář: Souhlas! Ráda bych se tam podívala! Určitě jsem pro otevření.

určitě souhlasím,zajištěná cesta ve stylu Orla Perc ve Vysokých Tatrách určitě chybí.


trojskah dne 1. června 2013 9:25

Reagovat

Souhlas!
Ráda bych se tam podívala! Určitě jsem pro otevření.


Roman Jelenský - horský vůdce UIAGM

Roman Jelenský - nabízí výstupy nejen na Gerlach...

Inzerujte u nás

Partner webu

Newsletter

Chcete dostávat pravidelně čerstvé informace z dění našeho serveru? Přihlašte se k odběru:

Lavinová předpověď

Ukázat mapu

 

  • Liptov
  • Slovakia.travel
  • Union Pojišťovna
  • Booking.com - rezervace ubytování v Tatrách

↑ nahoru