Druhá existenční zkouška za půl roku

Podzimní uzavření středisek v horách

Horské střediska a rezorty cestovního ruchu na Slovensku zažívají druhou existenční zkoušku za půl roku. Po nuceném úplném uzavření na jaře během první vlny pandemie COVID-19 přichází částečný podzimní uzavření. Společnost TMR přerušila provoz horských středisek v Jasné i ve Vysokých Tatrách.

Situace na Slovensku není dobrá

TMR jako provozovatel horských středisek JasnáVysoké Tatry přerušil jejich provoz od 25. října 2020. "Zámerom je zvýšiť dosah prijatých vládnych opatrení. Dnes je jasné, že situácia je vážna alen spoločný zodpovedný prístup nám môže pomôcť zvládnuť ju. Naše rozhodovanie o uzavretí lanoviek, hotelov a gastro zariadení bolo o to jednoduchšie, že sa môžeme oprieť o jestvujúci systém štátnej pomoci. V praxi by teda dočasné uzavretie stredísk nemalo znamenať dramatické prepúšťanie," informoval Igor Rattaj, předseda představenstva TMR, a.s. "Popri tom všetkom sa snažíme aktívne komunikovať so sekciou cestovného ruchu na ministerstvedopravy a dávať podnety apripomienky, ako cestovnému ruchu pomôcť. Dúfame, že aj avizovaná 100 miliónová injekcia cestovnému ruchu dá šancu na prežitie mnohým ľuďom, ktorí sa či už so svojou kaviarňou, penziónom alebo inou prevádzkou ocitli vďaka korona sezóne na hrane," doplnil Rattaj.

Jasná

Systémová podpora subjektů cestovního ruchu je v současné situaci nezbytná. Uvědomují si to ve všech zemích, v nichž TMR působí. V Polsku a v České republice získala horská střediska koronakrizovou pomoc ve formě přímé dotace, v Rakousku to kromě tzv. kurzarbeitu (úhrady nákladů na mzdy zaměstnanců) byla i náhrada fixních nákladů. Ze sumy za období březen-květen však byla dosud vyplacena pouze cca 1/3 pomoci. Na Slovensku byla pomoc ve formě kurzarbeitu nastavena postupně.

Stát pomáhá

"Je dôležité, že už počas prvej vlny sa podarilo rozšíriť pomoc vzamestnanosti pre spoločnosti zasiahnuté koronakrízou aj na veľké firmy. Nastavený systém mal najmä na začiatku svoje muchy – absentovali platné písomné usmernenia, sťažovala ho neprehľadnosť v žiadostiach o čerpanie podpory. Akonáhle sa systém podarilo nastaviť, stalo sa čerpanie rýchlejším a jednoduchším. Na Slovensku sme dnes v situácii, kedy po úspešnom podaní žiadosti sú prostriedky do dvoch dní na účtoch žiadateľa. Vďaka príspevku štátu na mzdu zamestnancov sme dokázali prežiť najťažšie obdobie a reálne udržať väčšinu pracovných miest," doplnil Marek Schwarz, ředitel lidských zdrojů ve společnosti TMR.

Se zimní sezónou se počítá

Obě horská střediska -JasnáVysoké Tatry se i přes uzavření provozu pro veřejnost nadále připravují na otevření zimní sezóny. V souvislosti s tím předložil jejich provozovatel ve spolupráci s LAVEX-em (Zájmové sdružení provozovatelů lanovek a lyžařských vleků) prostřednictvím sekce cestovního ruchu na Ministerstvu dopravy, výstavby a regionálního rozvoje SR zpracovaný návrh COVID semaforu pro horská střediska, který čeká na schválení hygienikem a ÚVZ SR. I tímto způsobem se snaží provozovatelé vyjít vstříc odborníkům a připravit horská střediska na provoz co nejlépe. Zároveň připomínají potřebu další intenzivní komunikace.

Příprava jede zatím dál

"Pripravované postupy a opatrenia sa potrebujeme dozvedať naozaj čo najskôr, pretože či už sú to horské rezorty, rôzne atrakcie alebo kúpaliská – nespúšťajú sa otočením gombíka, ale vyžadujú si čas na svoju prípravu. Zároveň je to signál aj pre hostí, klientov a návštevníkov, aby sa mohli prispôsobiť a rozhodnúť. Chceme veriť, že tak ako sa podarilo pandémiu zvládnuť v prvej vlne, dokážeme to aj teraz a cestovný ruch, ktorý toho schytal vďaka korone v tomto roku viac ako dosť, bude môcť dopriať ľuďom už čoskoro príjemnejšie zážitky," uzavírá Igor Rattaj.

Zdroj:

Tisková zpráva TMR


  • Slovakia.travel
  • Horská záchranná služba
  • Union Pojišťovna
  • Liptov
  • Booking.com - rezervace ubytování v Tatrách
  • Slovakia Tatry
  • Alpenverein Edelweiss

Top

↑ nahoru