Roháčský vodopád (1340 m)

Roháčské vodopády | Rohackie Wodospady | Rohacka Siklawa

Lehká túra či spíše vycházka od Zverovky k nejmalebnějšímu západotatranskému vodopádu v Roháčské dolině.

Letní,Zimní,Občerstvení,Ubytování,

+ Zobrazit více fotografií- Zobrazit méně fotografií

Popis

Výchozím místem pro tuto túru tradičně bývá chata Zverovka, respektive zastávka autobusu SAD "Zverovka, rázc." Odtud vyjdeme do Roháčské doliny po červené turistické značce sledující asfaltovou silnici. Automobilizovaní návštěvníci vyráží z parkoviště u lyžařského areálu Roháče - Spálená, odkud vede na hlavní údolní cestu vyznačená zkratka. Lesní pěšina se na červenou značku připojuje v místě bývalého parkoviště, (v turistických mapách je toto místo označováno jako Šindľovec, rázc.). Pak šlapeme ještě asi půl hodiny po asfaltové silničce směřující k Ťatliakově chatě, kterou však na rozcestí zvaném Adamcuľa (neboli Skorušová polianka) opustíme.

Zde začíná modře značená cesta k Roháčským plesům, využitelná také jako nástup do Baníkovského sedla (žlutá značka). Chodník nejprve překročí Studený potok a pak stoupá asi 30 minut do míst, kde odbočuje vyšlapaný chodníček k Roháčskému vodopádu (cca 2 minuty). Voda přítoku Roháčského (Studeného) potoka zde spadá ze skalního prahu z výšky 18 metrů. Vodní tříšť skrápí okolní kameny v širokém okolí, proto je při pohybu ve svahu a kolem potoka nutná velká opatrnost.

Po návratu na chodník doporučujeme ještě vystoupit dále po turistická značkaturistická značka cca 130 výškových m (necelou půlhodinku) na rozcestí Pod Predným Zeleným. Cesta zde sice stoupá strměji, ale námaha se vyplatí - otevírají se odtud totiž velmi zajímavé výhledy na hřeben Roháčů (Baníkov a Tri kopy, Plačlivé) i na další části Západných Tater (např. Osobitou či Rákoň). Návrat z tohoto rozcestí stejnou cestou kolem vodopádu do údolí je pak docela rychlý, zpět k výchozímu místu pak dojdeme z Adamcuľy po červeně značené asfaltce.

Trasa

Zverovka (SAD, rozcestí značených tras, 1015 m) - po turistická značka Adamcuľa (1189 m) (0:45) - po turistická značkaturistická značka Roháčský vodopád (1340 m, odbočka k vdp.) (0:30) - Rázcestie pod Predným Zeleným (1437 m) (0:30) - zpět na rozc. Adamcuľa (0:30) - po turistická značka Zverovka (SAD) (0:45).

Celkem 3:00 hod.

POZOR! Udávané časy jsou pro letní turistiku, v zimě se mohou lišit podle množství a kvality sněhu!

V případě zimních podmínek na cestě pomohou proti uklouznutí nesmeky, mačky nebo sněžnice (zejména prudší stoupání kolem vodopádu může být v případě zledovatělého povrchu nebezpečné). U polany Adamcuľa končí "dojezdy" několika lavinových drah z úbočí vrchu Predná Zábrať, které mohou v krajním případě zasáhnout i údolní silničku. Sledujte proto aktuální informace o schůdnosti chodníků a o lavinové situaci nebo se informujte o podmínkách přímo u Horské záchranné služby.

Přístup / Doprava

Linkovými autobusy SAD je dostupná chata Zverovka a hotel Osobitá (zast. SAD Zverovka, rázc.). Jedeme-li autem, je vhodné použít nové parkoviště u dolní stanice lanovky v lyžařském areálu Roháče - Spálená (levý břeh Studeného potoka). Staré parkoviště na hlavní údolní cestě (červená značka) je již zrušeno.

Varianty

• Túru z rozcestí Pod Predným Zeleným lze v letním období prodloužit naučným okruhem Roháčské plesa. Ten vede nejprve po turistická značka a dále po turistická značka kolem Horného (1719 m), Trietieho (1653 m) a Druhého Roháčskeho plesa (1653 m) k Vel'kému Roháčskemu plesu (1562 m) a nakonec od rozc. v Smutnej doline (1522 m) k Tatliakově chatě (1360 m) u Ťatliakova plieska. Odtud je to po turistická značka přes Adamcuľu asi 1:15 hod k výchozímu místu (parkoviště nebo chata Zverovka). Tato trasa je blíže popsána v túře Roháčske plesáCelkový čas túry se začátkem i koncem na Zverovce je pak asi 5:00 hod.
  • V zimním období začíná na rozcestí turistická značka a turistická značka Pod Predným Zeleným sezónní uzávěra chodníků a dál tedy není možné pokračovat. Po sestupu na Adamcuľu můžeme ale ještě zamířit po turistická značka k Ťatliakově chatě (1360 m), kam vede výše zmiňovaná silnička. Tento úsek v obou směrech trvá zhruba 0:30, celkový čas túry k vodopádu, na vyhlídku Pod Predným zeleným i k chatě se tak prodlouží na 4:00 hod
  • Všechny výše položené turistické chodníky (směr Smutné sedlo, sedlo Zábrať, Baníkovské sedlo i samotný okruh kolem ples) jsou z důvodu ochrany přírody, ale i bezpečnosti (lavinové riziko) sezónně úzavřeny.

Zajímavosti

• Roháčske vodopády jsou ve skutečnosti dva. Popsaná túra vede kolem Vyšného Roháčského vodopádu (1340 m n.m.) vysokého 18 m. Jeho dvojče, Nižný Roháčsky vodopád leží na stejném potoce - jak název napovídá - o něco níže (1250 m n.m.). Tento vodopád má kaskádovitý charakter, v několika stupních překonává celkové převýšení asi 20 m. Není přístupný po žádné turistické trase.
  • Roháčske plesá pod srázy hlavního hřebene představují největší koncentraci ledovcových jezer v Západních Tatrách (v žádné jiné dolině jich tolik nenajdeme). Jedná se vesměs o typická karová jezera. Kolem nich vede naučná stezka s deseti zastávkami. Pouze nejníže ležící Ťatliakovo pliesko představuje morénový typ jezera, které bylo v minulosti uměle zahrazeno.
  • Adamcuľa, polana a rozcestí tras mezi Roháčskou a Spálenou dolinou, získala jméno podle dřívější salaše či koliby, patřící jistému Adamcovi z Oravy. Starší název Skorušová polianka zase pochází od lidového pojmenování jeřábu ptačího - skorušina. Jeřabin je v těchto místech dostatek i v současnosti.