Wielki Giewont (1895 m)

Giewont

Středně náročná túra, nejnamáhavější je poměrně strmý výstup na masiv Giewontu, stejně jako strmý sestup do Kondratowe doliny. Při výstupu červenou značkou narazíte na prudké svahy a skály, kde je nutná jistota pevné chůze. Samotný závěr výstupu na Giewont je zabezpečen řetězy.

Letní,Občerstvení,Ubytování,

+ Zobrazit více fotografií- Zobrazit méně fotografií

Popis

Od parkoviště, kam dojedeme autem nebo využijeme tradiční polský mikrobus "busik", stoupáme nejprve mírně lesní cestou podél potoka, později pohodlnou stezkou až na velkou a krásnou louku - Wielka Polana. Zde se nám otevírá pěkný pohled na skalnaté svahy masivu Małołączniak (2096 m). Odbočíme vlevo na černou značku a přes louky se vrátíme zpět do lesa, kterým vystoupíme až pod sedlo Przełęcz v Grzybowcu.

Tady se napojuje červená značka, vedoucí směrem od Zakopaneho, po které začínáme strmě stoupat na hřeben Grzybowiec. Brzy se otevírají výhledy do kotle pod Kondrackou Kopou (2005 m), kde se nachází velké množství krasových jeskyň a puklin a také na Mały Giewont (1728 m), který budeme obcházet. Pokračujeme až nad horní hranici lesa a svahem napravo přes kosodřevinu a první skalky. Dále šikmo vzhůru strmým a místy skalnatým terénem do sedýlka Siodło, které leží pod z dálky viditelnou skalnatou špicí, trčící do doliny. Tady se otáčíme doleva a stezkou mezi kosodřevinou a po travnatém svahu dojdeme mírně stoupajícím traverzem nad sedlo Wyźnia Kondracka Przełęcz. Zde se napojíme na modrou značku a po skalách prudce vzhůru na samotný vrchol ke kříži.

Vrchol je poměrně malý na úzkém hřebínku, proto dbejte opatrnosti, pokud se zde nachází více turistů. Severní svahy padají skoro kolmo dolů, výhled tímto směrem tedy není ničím omezen - vidíme na dolinky v okolí Giewontu a podtatranskou oblast, kde leží mezi nízkými kopci městečka a vesničky včetně Zakopaneho. Jihovýchodním směrem máme jako na dlani hřeben Kondracka Kopa - Kasprowy Wierch (1987 m), za nímž se tyčí štíty Vysokých Tater. Vlevo pak Svinica (2301 m) a Kościelec (2155 m). Výhledu na jihozápad brání mohutný Małołączniak a masiv Ciemniaku (2096 m), za nimiž vykukují Západné Tatry. Na západě dominuje Kominiarski Wierch (1829 m).

Sestupujeme stejnou cestou na rozcestí, kde pokračujeme přímo do sedla Kondracka Przełęcz, kam se napojuje zprava žlutá značka z Doliny Małej Łąki. Tou můžeme sestoupit a vrátit se tak do výchozího bodu túry (např. k zaparkovanému automobilu) - viz varianty. Jinak ze sedla vlevo prudce dolů serpentinami po kameny zpevněné stezce, která nás za hodinu dovede až k útulnému Schronisku na Hali Kondratowej. Postupně se pak noříme do lesa, ze kterého se na chvíli dostaneme na Polaně Kalatówki. Pak již po kamenité cestě, která usnadňuje terénním vozidlům dojezd na chatu, až na příjezdovou komunikaci k hotelu Kalatówki. Po ní za chvilku dorazíme do Kuźnic.

Trasa

Parkoviště u hájenky Mała Łąka (u hlavní cesty mezi Krzeptówkami a Kiry) (938 m) - turistická značka Wielka Polana (1163 m) (1:00) - turistická značka Przełęcz v Grzybowcu (1311 m) (0:30) - po turistická značka pod Giewontem (1:30) - turistická značka Wielki Giewont (1895 m) (0:15) - Kondracka Przełęcz (1725 m) (0:20) - Schronisko na Kondratowej Hali (1333 m) (1:00) - Kuźnice (1010 m) (1:00).

Celkem 5:35 hod.

Pozor! Na vrcholu se nachází obrovský kovový kříž, který je magnetem blesků při bouřkách. Proto sledujte bedlivě počasí a v případě možnosti bouřek na vrchol ani do jeho blízkosti nevystupujte!

Výstupem červenou značkou projdete prudké svahy a skály, kde je nutná jistota pevné chůze. Výstup lze ale volit i jinou trasou (viz varianty) a těmto úsekům se vyhnout. Samotný závěr výstupu na Giewont je zabezpečen řetězy, i když nelze říci, že se zde jedná o vyloženě turisticky obtížný terén.

Přístup / Doprava

Můžeme využít parkoviště u hájenky Mała Łąka, kde staví i polské busiky.

Varianty

• Návrat do výchozího místa túry sestupem Dolinou Małej Łąki: ze sedla Kondracka Przełęcz vpravo po turistická značka až na Wielkou Polanu (1:30) - parkoviště u hájenky Mała Łąka (0:45). Celkem 5:50.
  • Výstup Dolinou Małej Łąki od parkoviště - po turistická značka Kondracka Przełęcz (3:00) - na Giewont po turistická značka tam a zpět (0:50) - dále sestup jako původní varianta (2:00). Celkem 5:50.
  • Výstup Dolinou Strążyskou po turistická značka do sedla Przełęcz v Grzybowcu (1:30) - dále jako původní varianta. Celkem 5:35.
  • Túru lze prodloužit o výstup na Kondrackou Kopu, kde se otevře další výhled do Tiché doliny a na Západné Tatry: ze sedla Kondracka Przełęcz pokračujeme po turistická značka (0:45) na Kondrackou Kopu - sestup doleva po turistická značka do Przełęcz pod Kondracką Kopą (1863 m) (0:15) - sestup doleva po turistická značka k Schronisku na Kondratowej Hali (1:10) - dále dle původní varianty. Celkem 6:45.