Zabezpečené cesty ve Vysokých Tatrách

Tatranské via ferraty a klettersteigy

Snaha zabezpečit těžká místa na oblíbených trasách, a umožnit tak co nejbezpečnější přechod např. pro méně zdatné turisty nebo při horším počasí, má své začátky už v 19. století.

První zabezpečení pro turisty měl Lomnický štít

Prvním vrcholem, kde se zabezpečení objevilo, byl Lomnický štít. Vzhledem k tomu, že byl v  minulosti dlouho považován za nejvyšší, byl také velice populární. Výstup vedl nejprve do Malé Studené doliny do místa zvaného "Ohnisko" pod Lomnickým hrebeňom a pokračoval do Lomnického sedla. Někde nad Mojžišovým prameňom bylo jedno obtížnější místo údajně zabezpečeno železnou tyčí, která postup usnadňovala. Byla však ukradena a později nahrazena tyčí dřevěnou.

Po roce 1860 byly do skal vysekány stupy na popud správy smokoveckých kúpeľov a v roce 1878 byly na Matirkovom návrate a Emericzyho náreku zavěšeny řetězy. Když pak Uherský karpatský spolek vybudoval Lomnickou próbu, po které dnes už není ani památky, byl výstup na Lomnický štít zabezpečen na všech těžkých místech.

Následoval Gerlach

Začátkem 80. let 19. století se pozornost Uherského karpatského spolku zaměřila na Gerlachovský štít. Úkolem bylo zabezpečit výstupové cesty Velickou a Batizovskou próbou ve stejnojmenných dolinách. K tomuto účelu byly v kolmých až převislých místech úspěšně použity kramle. Brzy poté se kramle osvědčily i na výstupové cestě ze  sedla Váhy na Vysokou, jejich instalaci zajistilo Towarzysztwo Tatrzanskie.

Na začátku 20. století byla dokončena Jordánova cesta na Lomnický štít a výstup do Baranieho sedla z Veľké Zmrzlé doliny. Přechod přes Priečne sedlo zabezpečil Klub československých turistů v roce 1930. O deset let později začaly práce se zabezpečením tzv. "Ottovy cesty" - traverz masivu Lomnického štítu z Lomnického sedla ke Spišským plesům v Malé Studené dolině. Tato cesta byla vážným adeptem na nejhezčí turistický přechod v Tatrách, ale nebyla dokončena.

%%full%%

Stav zabezpečení v roce 1970 na značených cestách:

  1. Bystré sedlo - řetěz do strmého žlábku na straně Mlynické doliny
  2. práh vodopádu Skok - řetěz v traverzu skalní plotny a nad ní
  3. práh Dolinky pod Váhou (výstup na Rysy) - řetězy a háky
  4. Východná Vysoká - řetěz na JZ hřebeni
  5. Poľský hrebeň - řetěz při výstupu z Velické doliny
  6. Prielom - řetězy ze strany Zamrznutého kotla
  7. Brána vo Veľkej Studenej doline - řetěz podél stezky
  8. Priečne sedlo - řetězy z Veľké Studené doliny
  9. Priečne sedlo - řetězy podél žlabu v Malé Studené dolině
  10. Kolový priechod - řetěz pod hřebenem ze strany Červené doliny

Na neznačených cestách to byla tato místa:

  1. Štrbina pod Kohútikom - řetězy a kramle v komínu
  2. Vysoká, hlavní vrchol - kramle a svora z jižní strany
  3. Batizovská próba - skoro 100 m úsek řetězů, kramlí ve dvou stěnkách (dnes už chybí)
  4. Gerlachovský štít - řetěz ve vrcholovém žlabu
  5. Gerlachovské zuby - JZ strana, 2 místa s řetězem
  6. Kotol - svora na J srázu
  7. Velická próba - řetězy a kramle na začátku výstupu
  8. Baranie sedlo - řetězy a žebřík z Veľké Zmrzlé doliny a  pozůstatky jištění u žlabu v Malé Studené dolině
  9. Posledná veža - řetěz v traverzu Jordánovy cesty přes S stěnu
  10. Lomnický štít - řetězy a kramle Jordánovy cesty v SZ komínu
  11. Lomnický štít - řetězy po cestě přes Mojžišov prameň
  12. Veľká Zmrzlá dolina - řetěz na spodním prahu doliny
  13. Malá Zmrzlá dolina - řetězy a žebřík na traverzu do doliny

Po roce 1970 horská služba nadále budovala nová místa:

  1. přemístila cestu na Lomnický štít od J (vyhnutí se oblasti Mojžišovho prameňa s častými sněhovými poli)
  2. přemístila dvě části Batizovské próby
  3. přemístila žlutě značenou cestu v Mlynické dolině do Bystré lávky
  4. zdvojila řetězy na prahu Dolinky pod Váhou (umožnění současného výstupu i sestupu na cestě na Rysy)
  5. zabezpečila jedno těžší místo mezi Furkotským štítem a Hrubým vrchem řetězem
  6. instalovala háky pro záchranné účely na jižním svahu pod Baraním sedlem a na JV hřebeni Baraních rohov
  7. zavěsila řetěz na zimní cestě z jižní strany Lomnického štítu
  8. zabezpečila ústí severního žlabu Veľké Svišťovky (místo je často pokryto ledem)
  9. zdvojila řetězy v sedle Prielom (umožnění současného výstupu i sestupu)

Zajímavosti

Zbytky zabezpečení z minulosti

Na různých místech se nacházeli nebo ještě nachází zbytky zabezpečení z  minulosti, které se považovali za zrušené buď proto, že byli trasy nahrazeny vhodnějším směrem, nebo proto, že ztratili svůj původní význam (pomůcky jsou tedy neudržované, často příliš zchátralé a  tedy nepoužitelné):

  1. stará Velická próba - zbytky řetězů v ústí Velického žľabu
  2. Studené sedlo, V žlab - zbytky řetězů ve spodní části
  3. Ostrý štít, S stěna - několik háků z prvovýstupu v r. 1902
  4. Ľadový štít, J hřeben - několik háků na zlomu hřebene
  5. Kežmarská kopa - řetěz na spodní části Nemeckého rebríku
  6. Lomnická kopa - řetězy na nedokončené Ottově cestě

Vyhledejte si ubytování


  • Slovakia.travel
  • Horská záchranná služba
  • Liptov
  • Booking.com - rezervace ubytování v Tatrách
  • Slovakia Tatry
  • Mega Ubytovanie
  • Alpenverein Edelweiss

Top

↑ nahoru