V srdci Kysuckého skanzenu, v krásné přírodě Vychylovky, najdeš něco opravdu výjimečného – funkční lesní železnici s úvraťovým systémem, který jinde v Evropě jen tak neuvidíš. A co víc – pořád jezdí!
Tahle technická rarita spojovala Kysuce a Oravu a dřevo z hlubokých hor vozila na zpracování. Dnes si tu můžeš užít jízdu historickou parní mašinkou, která tě vezme zpět v čase.
Zajímavosti
Jde o jedinou funkční úvraťovou železnici v Evropě – ta trať doslova „couvá do kopce“, aby překonala výškový rozdíl téměř 218 metrů na vzdálenosti 1,5 km!
Trať je součástí Múzea kysuckej dediny v Novej Bystrici – Vychylovce.
Parní lokomotiva U 45.9 z roku 1916 tě proveze lesem jako za starých časů.
Původní železnice byla postavena mezi lety 1915–1918 a spojena v roce 1926 – dosahovala délky přes 110 km
Historie
Železnice se používala hlavně pro přepravu vytěženého dřeva z těžko dostupných oblastí.
V roce 1971 byl provoz ukončen a většina tratí zanikla – kromě 8 km úseku Chmúra – Tanečník, který se díky muzeu podařilo zachránit.
Od roku 1974 je HLÚŽ technickou památkou, zařazenou mezi národní kulturní památky Slovenska.
Přístup / Doprava
Autem nebo autobusem: ze silnice Žilina – Čadca odbočte v Krásne nad Kysucou na Novou Bystricu – Vychylovku, značeno. Z oravské strany je nutné jet do obce Kubínska k zastávce Tanečník.
Vlakem: do Čadce a odtud autobusovým spojením Čadca – Vychylovka (ozn. Šudovia cez skanzen)
Informace o spojení získáte například na internetu:
české: www.jizdnirady.cz
slovenské: www.cp.sk
Kontakt
Historická lesná úvraťová železnica
023 05 Nová Bystrica – Vychylovka
tel.: +421 414 397 219
E-mail: zeleznicka@kysuckemuzeum.sk