Nová lanovka na Kasprowy Wierch

Dostala krásný nový kabát a svezeme se rychleji a bezpečně!

Už za necelý měsíc, 15. prosince 2007, se uvede do provozu kabinová lanová dráha na Kasprowy Wierch. Po více jak roční pauze poslouží návštěvníkům zcela v novém kabátě a s novým technickým vybavením. Není divu, stará lanovka (i přes několik modernizací) fungovala od roku 1936.

Trošku historie

První projekt lanovky v polských Tatrách pochází již z roku 1902. Tehdy inženýr Dzieslewski navrhl trasu lanovky ze Zakopaného na Swinicu. Návrh narazil na protesty ochránců přírody a padl. Rychlé rozšiřování zimních sportů však tuto myšlenku po letech znovu oživilo. Novou variantou byla právě lanovka z Kuźnic na Kasprowy Wierch.

Hlavním iniciátorem stavby byl předseda Polského lyžařského svazu a náměstek ministra dopravy Aleksandr Bobkowski. I přes protesty ochránářů a  turistické veřejnosti záměr prosadil. Možná i proto, že byl zetěm tehdejšího polského prezidenta Ignáce Moścického.

Z Kuźnice na vrchol Kasprowa Wierchu

Trasu kabinové lanovky se 2 kabinami dlouhou 4,3 km rozdělili projektanti na dva úseky. 1. Kuźnice - Myslenickie Turnie s převýšením 328 m a 2. Myslenickie Turnie - Kasprowy Wierch s převýšením 608 m.

Společnost "Towarzystwo budowy i exploatacji kolei linowej Kuźnice-Kasprowy Wierch" začala se stavbou v srpnu roku 1935. A již za půl roku byla lanovka v rekordním čase dostavěna. Do provozu byla spuštěna 15.3.1936.

Ve stejné době probíhala i stavba lanovky na Lomnický štít. I v Polsku se stavělo za svízelných horských podmínek. Na Myslenickie Turnie se materiál vozil automobily a výš už jen pomocnou lanovkou, koňmi a nosiči. Konstrukce šesti podpěr, strojní a elektrické zařízení a kabinu dodala firma Bleichert z Lipska a polská Stocznie Gdańska, lana vyrobila továrna A. Deichsela v Sosnowci. Projekty budov zpracovali manželé Anna a Aleksander Kodelskí. Výkonnost lanovky brzy nestačila zájmu lyžařů a tak roku 1938 postavila firma Von Roll na vrchol ještě lyžařský vlek.

Nová lanovka

V průběhu 70ti let existence stará lanovka odvozila milióny návštěvníků, ale také ukázala, že nadměrná koncentrace turistů, lyžařů a  návštěvníků na vrcholu způsobuje nadměrnou devastaci do té doby neporušené vysokohorské přírody. Lanovka se také roku 1952 po založení Tatrzańskiego Parku Narodowego ocitla v přísně chráněném území. Není divů, že stavbě nové lanovky předcházelo mnoho jednání mezi TPN a provozovatelem lanovky PKL, aby se našlo přijatelné kompromisní řešení.

Přestavba

V červenci loňského roku se rozběhla první etapa přestavby. Z  důvodu ochrany přírody byly nové stožáry podpěr budované na místě starých a k přepravě stavebního materiálu byla využívána stará lanovka. Veškeré stavební práce lanovky prováděla firma Mostostal Czechowice. Samotné zařízení lanovky dodala renomovaná firma Doppelmayr / Garaventa Group, která má zkušenosti z mnoha kabinových lanovek po celém světě. O  výsledku jejich společné práce se můžete přesvědčit již tuto zimní sezónu.

Podobně i na Slovensku

Přípravy na obnovení provozu pozemní lanovky vrcholí i ve Starém Smokovci, kde probíhá rekonstrukce lanové dráhy na Hrebienok.

Vyhledejte si ubytování


Související ubytování


Novinky na váš e-mail

 

  • Liptov
  • Slovakia.travel
  • Horská záchranná služba
  • Union Pojišťovna
  • Booking.com - rezervace ubytování v Tatrách

Top

↑ nahoru