Vyšší ceny skipasů kvůli stagnaci rozvoje

Pokud nebude tatranským střediskům umožněn alespoň částečný rozvoj, vysokou návštěvnost bude možné regulovat pouze vyššími cenami skipasů

K situaci kolem cenové politiky skipasů, která lyžaře možná hodně překvapila, se vyjadřuje TMR, a.s. v tiskové zprávě. Nápor návštěvníků chce regulovat zejména tímto způsobem, dokud se nenajde řešení pro dopravní rozvoj areálů.

+ Zobrazit více fotografií- Zobrazit méně fotografií

Nápor lyžařů mezi svátky

Největší lyžařská střediska ve Vysokých a Nízkých Tatrách,
které provozuje společnost Tatry mountain resorts, a.s., zvládla vysokou návštěvnost v tradičně nejsilnějším zlatém týdnu celkem plynule a bez vážnějších problémů.

Změna cen skipasů. Rostou, když je zájem

Vzhledem k přeplněnost sjezdovek a dopravní kolaps, které provázely sváteční dny v Tatrách v uplynulých letech, se TMR rozhodla přistoupit ke změně cenové politiky a přejít na systém flexibilních cen. To mělo za následek, že kvůli velkému zájmu se ceny skipasů v špičkových dnech vyšplhaly až na úroveň 49 až 60 €, což se setkalo s negativní odezvou u mnoha lyžařů. Na druhé straně, i při dlouhodobě poddimenzované infrastruktuře nevznikl v žádném tatranském středisku dopravní kolaps a optimální obsazenost sjezdovek umožňovala pohodlné a bezpečné lyžování. Jak následně TMR v tiskové zprávě uvádí: "Ak sa kapacita tatranských stredísk nezmení a neodstránia sa úzke miesta v doprave a pohybe návštevníkov, zvyšovanie cien skipasov bude preto v budúcnosti jediným spôsobom, ako zvládnuť nápor návštevníkov."

Využívají Tatry svůj potenciál naplno?

"V blízkosti všetkých existujúcich horských stredísk v Tatrách existuje stále nevyužitý potenciál na rozvoj cestovného ruchu a zimných športov. Rozptyl na väčšom území a do viacerých lokalít by pre lyžiarov znamenal väčší komfort, vyššiu bezpečnosť a v neposlednom rade aj lepšie ceny," říká generální ředitel a předseda představenstva TMR Bohuš Hlavatý. Situace vyústila až do stavu, že přes Gopass bylo možné koupit si přes svátky mnohem levnější skipasy i do Alp na ledovec Mölltaler, než do Tatranské Lomnice či na Štrbské Pleso.

I tato zima ukazuje, že stále větší výzvou je garance sněhu, kvůli čemuž mnohá střediska nedokázala včas zasněžit sjezdovky a poskytnout lyžařům plnou kapacitu. Úzkým místem ve střediscích zůstává doprava, a to zejména řízení příjezdu návštěvníků do středisek a při nedostatku jiných způsobů přepravy (veřejná doprava, lanovky) i parkovací kapacity."Za TMR sme už predložili viaceré návrhy a zámery na rozvoj alebo lepšie fungovanie stredísk, ale nevyjasnené pravidlá pre rozvoj cestovného ruchu na území TANAPu a mnohé ďalšie obštrukcie nám znemožňujú ich realizáciu v blízkej budúcnosti. Preto sa zdá, že jedinou cestou pre zvládnutie rastúcej návštevnosti bude aj do budúcna cenová regulácia. Ak chceme, aby sa v Tatrách kvalitne lyžovalo aj o niekoľko rokov, tradičné strediská cestovného ruchu musia dostať priestor hovoriť o svojom potrebnom rozvoji," doplňuje B. Hlavatý.

Situace v jednotlivých horských střediscích v Tatrách:

Tatranská Lomnica a Štrbské Pleso

Po několika náročných letech, střediska ve Vysokých Tatrách zvládla díky cenové politice sváteční nápor turistů na konci roku 2018 plynule, netvořily se výrazné dopravní zácpy a nenastal dopravní kolaps. I přesto byly všechny parkovací plochy beznadějně obsazeny.

Rozvojové projekty:

  • V Tatranské Lomnici předložila společnost TMR návrh obnovit někdejší středisko Jamy. Jeho součástí by bylo nové parkoviště na západním okraji Tatranské Lomnice a nová zastávka TEŽ. Zároveň byl znovu předložen již v minulosti schválen projekt nové lanovky a sjezdovky nad botanickou zahradou v Tatranské Lomnici, která by v tomto středisku vytvořila druhý nástupní bod na východním okraji města. Oba tyto záměry by vytvořily širší nabídku lyžování, a to navíc na územích, kde má lyžování tradici. Vybudováním dvou nástupních bodů by se zásadně snížil počet průjezdů vozidel centrem Lomnice, a tak se odstranilo riziko dopravní zácpy.
  • Na Štrbském Plese je na stole návrh od společnosti 1. Tatranská, který kromě nových sjezdovek navrhuje dotáhnout lanovku co nejblíže nejen k parkovacím plochám na centrálním parkovišti, ale i k železniční stanici a autobusovému nádraží. Tím by se docílilo, aby návštěvníci při přístupu do střediska využívali v mnohem větší míře hromadnou dopravu, což pomůže dopravní situaci i životnímu prostředí.

Starý Smokovec

Ve Starém Smokovci dnes neexistuje adekvátní nabídka lyžování, ale jako v jediném tatranském středisku tam během letošních svátků nastal problém s dopravou z důvodu vysokého zájmu o návštěvu atrakci Tatranský ledový dóm. Ten denně navštívilo přes 5 000 osob, což z hlediska současných kapacit dopravní infrastruktury překračuje možnosti střediska.

Rozvojové projekty:

  • V případě Smokovcem má TMR již dlouhodobě zájem o obnovení lyžovánívytvoření zimní sezóny v lokalitě, kde se v minulosti dokonce uskutečnil Světový pohár v lyžování. Idea propojit středisko se střediskem v Tatranské Lomnici lanovkou měla za cíl zvýšit přitažlivost obou středisek a zároveň snížit dopravní zatížení mezi nimi. Vybudování střediska, které by přispělo i k lepšímu rozptylu lyžaře a návštěvníků v Tatrách během sezóny, není však aktuálně možné kvůli rozšíření území evropského významu v okolí Starého Smokovce.

Jasná Nízké Tatry

V nejnavštěvovanějším slovenském lyžařském středisku Jasná dosáhla návštěvnost během tří nejsilnějších dnů "zlatého týdne" téměř 100 % možné únosné kapacity střediska. Provozu a lanovky fungovaly v maximální možné kapacitě, problémem střediska jsou ale nedostatečné kapacity pro zasněžování. To mělo za následek, že nebyly otevřeny všechny sjezdovky.

Rozvojové projekty:

  • V Jasné je dnes k dispozici pouze nádrž, která stačí na zasněžování na max. 2 dny. Následně se musí využívat pouze povrchová voda, která přitéká v malém množství, a proto i otevírání sjezdovek trvá déle a děje se postupně. Již téměř 3 roky je připraven návrh na vybudování nové nádrže s větší kapacitou, ale k její realizaci je nutná změna územního plánu, ke které nedošlo.
  • TMR předložila i návrh nové sjezdovky č. 15 Luková - Otupné a nové lanovky na Priehybu, po které již mnoho let volají lyžaři, ale projekt se nehýbe už několik let. Kvůli různým obstrukcím nyní dokonce hrozí, že se začne posuzovat zcela od začátku v novém řízení EIA (posuzování vlivů na životní prostředí).

Výše zmíněné projekty by pomohly cestovnímu ruchu v Tatrách, ubytovatelům v regionu a v konečném důsledku by měly mít pozitivní dopad i na tatranské prostředí, pokud TANAP a jeho ochranné pásmo v zájmu přírody takové rozšíření snese. Podle tiskové zprávy by rozptyl návštěvníků na větší území a do více lokalit znamenal menší nápor na vybrané lokality a návštěvníkům by přinesl komfort a vyšší bezpečnost na sjezdovkách, a v neposlední řadě i lepší ceny. Tradiční střediska cestovního ruchu v Tatrách musí dostat prostor na rozumný a potřebný rozvoj.

Zdroj:

Tisková zpráva TMR, a.s.

Zajímavosti

  • Na Slovensku se minulý rok konaly komunální volby. Zastupitele měst a obcí tak čeká důležité jednání s významnými investory v regionu.

Vyhledejte si ubytování


Novinky na váš e-mail

  • Slovakia.travel
  • Horská záchranná služba
  • Union Pojišťovna
  • Liptov
  • Booking.com - rezervace ubytování v Tatrách
  • Slovakia Tatry
  • Alpenverein Edelweiss

Top

↑ nahoru